Anders kijken en luisteren naar kinderen en jongeren: Emotionele Remediëring op de school, internaat of voorziening.

Emotioneel belastende situaties waarbij gevoelens worden opgekropt tonen zich, vaak jaren later, in moeilijk en extreem ‘onhandelbaar’ gedrag en handelingen.

Kinderen ontploffen, doen woede aanvallen, worden overbeweeglijk, kruipen eenzaam in een hoekje, worden moe (overbelast lichaam), krijgen hoofdpijn, zetten muren voor zich en dragen maskers. Hun schoolpunten gaan fel (vaak tijdelijk) naar beneden.

De ER methode is een ervaringsgerichte methode die ervoor zorgt dat elk kind, elke jongere kan leren om een opgekropte emotie om te zetten in een constructieve taal. Naast binnenremediëring bouwt de Bleekweide ook gevoelsplekken (buitenremediëring) op scholen, internaten, voorzieningen. Gevoelsplekken zijn tastbare, afgebakende plekken waar een bepaalde emotie er op een constructieve manier mag zijn. ER-gevoelsplekken wordt aangeboden als jaartraject (12-stappenplan) en wetenschappelijk onderzocht aan de faculteit psychologische en pedagogische Wetenschappen UGent. Vakgroep: Orthopedagogiek. Academiejaar: 2016-2017